Jaunumi no Vieglās rūpniecības un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekta, jūlijs 2025
Tehnoloģisko inovāciju un darbaspēka produktivitātes apmācības vieglās rūpniecības saistīto nozaru komersantiem
Projekta nr. 4.2.4.1/1/24/A/003
Apģērbs, kas strādā kopā ar cilvēku: izaicinājumi un iespējas vieglajai rūpniecībai
Darba apģērbs vairs nav tikai praktisks rīks – tas kļūst par nozīmīgu elementu darbinieku labsajūtas, produktivitātes un pat uzņēmuma reputācijas veidošanā. Starptautisks pētījums, ko veica tekstila servisa uzņēmums Lindström sadarbībā ar Norstat, aptaujājot gandrīz tūkstoti pārtikas industrijas darbiniekus 11 valstīs, atklāj nozīmīgu tendenci: 85 % darbinieku atzīst, ka tīrs, ērts un funkcionāls darba apģērbs uzlabo viņu pašsajūtu darba vietā, bet 18 % novēro arī pozitīvu ietekmi uz produktivitāti.
Pētījums iezīmē, ka īpaši augstu tiek novērtēta apģērba ērtība, higiēna un pielāgojamība darba vajadzībām. Vienlaikus bieži tiek minēti izaicinājumi – apģērba ātra nolietošanās, zema izturība un nepiemērots izmērs. Šie aspekti rada iespējas uzlabojumiem ražošanas kvalitātē un personalizācijā.
Svarīgs signāls arī vieglajai rūpniecībai – ilgtspējas nozīme apģērbu apritē strauji pieaug. 30 % aptaujāto atzīst, ka viņu darba apģērbs netiek labots vai pārstrādāts, bet vienkārši izmests.
Tekstila uzņēmumiem Latvijā šis ir būtisks virziens – radīt darba apģērbu, kas apvieno dizainu, komfortu, kvalitāti un ilgtspējību. Tas ir nozīmīgs ieguldījums gan darbinieku labsajūtā, gan aprites ekonomikā.
Avots: lindstromgroup.com
“Ja darbinieki attīstās, attīstās arī uzņēmums”
Intervijā piedalās:
Vladislavs Sorokins
KIC biznesa treneris,
SIA Iterum OPEX vadītājs
Kāda ir Jūsu pieredze un specializācija?
Mani sauc Vladislavs Sorokins. Esmu inženieris pēc izglītības, un savā profesionālajā dzīvē pārsvarā esmu strādājis ražošanas un pakalpojumu uzņēmumos. Pēdējos piecpadsmit gadus esmu pievērsies tieši efektivitātes jomai. Man patīk sakārtot procesus un palīdzēt uzņēmumiem uzlabot to darbību.
Ko uzņēmumiem un to darbiniekiem sniedz apmācību nodrošināšana?
Tas ir klasisks jautājums: “Mēs daudz ieguldām, un kas notiks, ja darbinieks pēkšņi aiziet?” Bet jāuzdod arī pretjautājums: ja tu neieguldi – uz ko tad cerēt? Viss tiek risināts caur cilvēkiem, īpaši motivētiem un kompetentiem darbiniekiem. Ja nav komandas, nav arī kompetences – un bez tā nav rezultātu.
Ko būtu svarīgi ņemt vērā uzņēmumiem paaudžu dažādības jautājumos?
Manuprāt, uzņēmumos paaudžu maiņa lielākoties notiek dabiski. Agrāk vai vēlāk nāk jaunākas paaudzes. Es neesmu redzējis uzņēmumus, kas mērķtiecīgi domātu par to, kādu paaudžu darbiniekus pieņemt darbā. Protams, ir biznesa modeļi, kuros pārsvarā strādā jaunieši, un ir tādi, kuros dominē pieredzējušāki kolēģi.
Svarīgākais ir tas, kā spējam sabalansēt komandu – atrast pareizo līdzsvaru starp briedumu un pieredzi, jaunību, enerģiju un aizrautību. Tā ir vadītāja māksla – veidot saliedētas un efektīvas komandas, motivēt cilvēkus un radīt apstākļus, kuros gan jauni, gan pieredzējuši darbinieki jūtas komfortabli.
Kādas ir aktuālās apmācību tendences?
Mākslīgais intelekts arvien vairāk paver iespējas izveidot digitālas platformas apmācībām. Īpaši tas attiecas uz apmācībām, kas jāatkārto regulāri, piemēram, darba drošības jautājumos. Tagad iespējams izveidot kvalitatīvus videoierakstus un vizuāli uzrunājošas mācību sērijas, tādējādi atslogojot speciālistus, kuri parasti šīs apmācības veido uzņēmumos.
Pašlaik apmācību pieejas kļūst aizvien daudzveidīgākas. Tiek kombinētas digitālās apmācības, klātienes diskusijas un koučinga pieeja. Jo plašāks ir apmācību instrumentu klāsts, jo efektīvāks rezultāts.
Kursa nosaukums:
“Vadītājs kā koučs: no sarunām līdz rezultātiem”
PASNIEDZĒJA:
Guna Kalniņa, personāla vadības eksperte, koučs, LuminaLearning psihometrisko mērījumu praktiķe
Koučings vadībā – ne tikai modes lieta, bet reāla stratēģija!
1. Koučinga lomas skaidrojums vadītāja darbā
2. Sava individuālā Lumina Spark profesionālā profila izpēte un vadības stila
identificēšana
a. Kā dažādi personības aspekti ietekmē komunikāciju un vadību
3. Sevis apzinātība kā spēcīgākā kārts efektīvas koučinga pieejas ieviešanā
savā ikdienā
4. Koučinga minimums vadītājam un praktiskie rīki
5. Koučinga domāšanas veids un pamatprincipi
6. Koučinga sarunas struktūra (GROW modelis un citi rīki)
7. Atvērtie jautājumi, aktīvā klausīšanās, atgriezeniskā saite
8. Koučings pret tradicionālo vadību
a. Kādos gadījumos izmantot koučingu un kad tas nav piemērots
b. Tipiskās kļūdas un greizie priekšstati par koučingu
9. Praktiskie scenāriji un lomu spēles
a. Attīstības pārrunas, veiktspējas uzlabošana, motivēšana
10. Individuālā darbība un plāns
a. Sava personīgā koučinga integrācijas plāna izveide
b. “Accountability buddy” – partnerības izveide ilgtermiņa attīstībai
• Savs LuminaSpark profils ar individualizētu koučinga darba burtnīcu
• Izpratne par koučinga iespējām pozitīvi ietekmēt vadītāja darbu
• Konkrētu rīku un modeļu apzināšana un testēšana
• Praktiski izmēģināts vadīt koučinga sarunas ikdienā
• Praktiska plāna izveide ilgtermiņa koučinga pieejas ieviešanai

Digitālās attīstības ceļa karte
VIEGLĀS RŪPNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA
Piedāvā apmācību projektu
“Vieglās rūpniecības un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekts”
Projekta nr. 4.2.4.1/1/24/A/003
Projekts tiek īstenots līdz 2029. gada 31. decembrim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu: apmacibas@atci.lv
Projekts balstīts uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas mērķiem:
- Veicināt mūžizglītību
- Nodrošināt elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas
- Atbalstīt jaunu prasmju apguves nepieciešamību
- Sekmēt profesionālo mobilitāti
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansiālo atbalstu..
Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.