Jaunumi no Vieglās rūpniecības un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekta, oktobris 2025

Published by ATCI on

Tehnoloģisko inovāciju un darbaspēka produktivitātes apmācības vieglās rūpniecības saistīto nozaru komersantiem
Projekta nr. 4.2.4.1/1/24/A/003

Jauns instruments uzņēmumu efektivitātes uzlabošanai – Dokumentu pārvaldības indekss 2025

Datorzinību centrs, balstoties uz vairāk nekā desmit gadu pieredzi Latvijas uzņēmumu un valsts iestāžu dokumentu vadības digitālo risinājumu jomā, ir izveidojis pirmo uzņēmumu procesu efektivitātes pašvērtējuma rīku Latvijā – Latvijas uzņēmumu dokumentu pārvaldības indeksu 2025. Tā mērķis ir palīdzēt organizācijām izvērtēt savu dokumentu pārvaldības efektivitāti un saņemt personalizētas rekomendācijas tās uzlabošanā.

Ilgstoši nesakārtota dokumentu plūsma uzņēmumos rada ievērojamus zaudējumus – atbilstoši PriceWaterhouse veiktā pētījuma datiem 7,5% dokumentu tiek pazaudēti, 60% darbinieku katru dienu velta vismaz vienu stundu, dublējot kolēģu darbu, bet 80% darbinieku katru dienu patērē vismaz 30 minūtes informācijas meklēšanai. Mūsdienīgi dokumentu pārvaldības rīki šo situāciju būtiski uzlabo, ļaujot paātrināt jauno darbinieku pieņemšanu par 33%, saīsinot darījumu slēgšanas procesu ilgumu par 29%, šādi ļaujot uzņēmumiem kopumā ietaupīt līdz pat desmitiem un simtiem tūkstošu eiro ik gadu. Tas apliecina, ka dokumentu digitalizācija ir stratēģisks ieguldījums efektivitātē un izaugsmē.

“Pat ja viena dokumenta atrašanai darbinieks patērē ne vairāk kā pāris minūtes, uzņēmums kopumā ik mēnesi zaudē desmitiem darba stundu. Šie neredzamie zaudējumi tieši ietekmē produktivitāti un peļņu. Turklāt, ja nepieciešamā informācija nav viegli pieejama, var aizkavēties arī lēmumu pieņemšana, ietekmējot uzņēmuma spēju ātri reaģēt uz tirgus izmaiņām un konkurentu darbībām. Visbeidzot, neorganizēta dokumentu pārvaldība palielina risku, ka svarīga informācija var tikt pazaudēta vai nonākt nepareizās rokās. Tas var radīt nopietnas sekas, piemēram, datu noplūdi vai juridiskas problēmas,” uzsver Datorzinību centra valdes priekšsēdētājs Andris Ķikāns.

Dokumentu pārvaldības indeksa anketas aizpildīšana prasīs pavisam nedaudz laika, bet ļaus uzņēmumiem izvērtēt savu pašreizējo situāciju, atklāt būtiskākos riskus un saņemt personalizētu atskaiti ar procesu efektivitātes vērtējumu. “Šis indekss ir kā spogulis – tas ļauj objektīvi ieraudzīt, cik efektīvi uzņēmums strādā ar dokumentiem, un kur slēpjas iespējas uzlabot procesus. Mēs esam apkopojuši atziņas no vairākiem desmitiem ieviešanas projektu Latvijas tirgū, lai šis rīks būtu praktisks un balstīts reālā pieredzē,” piebilst Līga Matveja-Vlasova, Datorzinību centra Mārketinga un pārdošanas nodaļas vadītāja.

Noslēgumā jāuzsver, ka dokumentu pārvaldība mūsdienās vairs nav tikai biroja organizācijas jautājums, bet gan nozīmīga konkurētspējas sastāvdaļa. Latvijas uzņēmumiem, kas ievieš efektīvu dokumentu apriti un digitalizē savus procesus, paveras plašākas iespējas gan darbības optimizēšanā, gan izaugsmes stratēģiju īstenošanā. Automatizēta dokumentu plūsma palīdz paātrināt sadarbību starp struktūrvienībām, samazina administratīvo slogu un ļauj vadībai pieņemt lēmumus, balstoties uz aktuāliem un precīziem datiem. Tas nozīmē mazāk kļūdu, ātrāku projektu īstenošanu un labāku klientu apkalpošanas kvalitāti.

Vienlaikus šādi risinājumi veicina caurskatāmību un atbilstību normatīvajām prasībām, kas ir būtiski gan eksportējošiem uzņēmumiem, gan tiem, kas darbojas valsts iepirkumu jomā. Labi sakārtota dokumentu pārvaldība palīdz Latvijas uzņēmumiem kļūt ne tikai efektīvākiem un drošākiem, bet arī uzticamākiem partneriem starptautiskajā vidē, veicinot visas tautsaimniecības digitālo un ekonomisko izaugsmi.

Avots: likta.lv

 


Efektīva darbinieku attīstība: izaicinājumi, rādītāji un vadības loma

Intervijā piedalās:
Uldis Piekuss
KIC biznesa treneris,
LEAN eksperts, Prolux servisa vadītājs


Kādi faktori šobrīd visvairāk ietekmē Latvijas uzņēmumu spēju efektīvi īstenot darbinieku profesionālās pilnveides un apmācību programmas?

Viens no galvenajiem izaicinājumiem uzņēmumiem ir resursu nodrošināšana – atrast cilvēkus, kas spēj izstrādāt apmācību programmas, atjaunot tās, domāt par saturu, mācību metodēm un to, kas tiks mācīts.

Ja runājam par jauno paaudzi, izaicinājums ir uzmanības noturēšana, savukārt vecākās paaudzes darbiniekiem svarīgi ir radīt pārliecību par apmācību lietderību. Daudzi domā: „Es kā pieredzējis speciālists ko jaunu varu iemācīties?” Taču jāņem vērā, ka laiks un tehnoloģijas mainās, mainās arī darba procesi. Ir lietas, ko ir vērts atgādināt un atkārtot – jo, kā saka, atkārtošana ir zināšanu māte.

Svarīgi pārliecināt darbiniekus, ka apmācības ir vērtīgas un sniedz personīgu ieguvumu – tās palīdz būt konkurētspējīgam darba tirgū. Uzņēmuma vadītājiem jāspēj nodot šo pārliecību darbiniekam, uzsverot, ka apmācības ir ieguldījums viņa profesionālajā attīstībā, nevis tikai uzņēmuma prasība.

Kā uzņēmumiem vislabāk novērtēt apmācību ietekmi uz uzņēmuma veiktspēju un attīstību?

Viens no galvenajiem rādītājiem ir darbinieku motivācija un degsme ikdienas darbā. Svarīgi novērtēt, vai darbinieki izmanto iegūtās zināšanas savā ikdienas darbā, un vai viņi jūtas vairāk motivēti, jo uzņēmums par viņiem rūpējas un investē viņu attīstībā.

Šo var novērtēt, piemēram, caur anketām vai citām atgriezeniskās saites formām, kas parāda, cik darbinieki jūtas labi, motivēti un novērtēti. Tas ietver gan fiziskās darba vides labbūtību, gan emocionālo novērtējumu, komunikāciju un citus motivācijas aspektus.

Kādas nozīmīgas kompetences mūsdienu apstākļos kļūst arvien svarīgākas vadības līmeņa speciālistiem?

No pieredzes kā vadītājam varu teikt, ka viena no pamatprasmēm ir empātija – spēja iekāpt darbinieka kurpēs. Nav iespējams izmantot vienādu pieeju visiem, tāpēc jāatrod katram piemērotākais veids, kā sadarboties un kopā sasniegt uzņēmuma mērķus.

Svarīga ir arī kontroles funkcija, taču ne represīvā veidā. Vadītāja uzdevums ir pārliecināties, ka darbs tiek veikts saskaņā ar vienošanos, un mērķi tiek sasniegti noteiktajā termiņā un budžeta ietvaros.

Ir būtiski saprast, ka vadītājs bez savas komandas nav spēcīgs. Veiksmīgas vadības pamatā ir uzticēšanās un sadarbība – vadītājam jāvar paļauties uz darbiniekiem, tāpat kā darbinieki paļaujas uz vadītāju.


Kursa nosaukums:

“Menedžments un līderība vadītāja ikdienā”

PASNIEDZĒJS:
Valters Gražulis, WIN partners, Pārdošanas treneris

Programmas “Menedžments un līderība vadītāja ikdienā” mērķis ir palīdzēt vadītajiem apgūt un kombinēt mūsdienīgas līderības metodes ar uzņēmuma rezultātu vadību. Tas palīdz uzlabot vadītāju pārliecību, sniegt komandai atbalstu stresa un sarežģītos apstākļos, kā arī mainīgos un ārējās ietekmes apstākļos spēt koncentrēties uz personisko atbildību un savu rīcību.

Mācību programma sniedz atbildes uz šādiem jautājumiem:

  • ar ko menedžments atšķiras no līderības?
  • kā attīstīt līderību?
  • kas raksturo labu līderi jeb kāds ir “līdera ķīmiskais sastāvs”?
  • kā efektīvi vadīt komandas darbu, lai sasniegtu rezultātu?
  • kā saprast, kurā darba situācijā pielietot menedžmenta, un kurā – līderības metodes?

Pēc klienta vēlmēm pirms mācībām varam izveidot elektronisku aptauju, kurā katrs mācību dalībnieks saņem savas komandas un vadītāja atgriezenisko saiti par pozitīvajām un uzlabojamām attīstības jomām.

Ko iegūst programmas dalībnieki?

  • iemācās nodalīt un pielietot līderības un no vadības metodes atbilstoši darba situācijai
  • nosaka, kurā līderības attīstības posmā viņi atrodas attiecībā pret komandu un individuāliem komandas dalībniekiem
  • saņem rīcību plānu, kas jāpaveic, lai sasniegtu nākamo līdera attīstības posmu

Apmācības paredzētas:

vidējā un augstākā līmeņa vadītājiem

Mācību ilgums:

attālināti 3,5h x 4, klātienē 6h x 2

 


2025. gada vasarā Eiropas līmenī īpaši uzsvērta mākslīgā intelekta nozīme kā vienam no galvenajiem Eiropas Savienības konkurētspējas un ilgtspējīgas attīstības virzītājspēkiem.

Eiropas Komisijas komisārs iekšējā tirgus jautājumos Terijs Bretons 2025. gada 10. jūnijā paziņoja:

“Eiropas Savienība ir apņēmusies kļūt par mākslīgā intelekta kontinentu, veidojot infrastruktūru, ieguldot izglītībā un attīstot jaunas tehnoloģijas, kas veicina mūsu konkurētspēju un ilgtspējīgu attīstību.”

Šis paziņojums iezīmē plašāku Eiropas Savienības virzienu — veidot tehnoloģiski neatkarīgu un drošu digitālo telpu, kurā inovācijas un mākslīgais intelekts kalpo sabiedrības un uzņēmumu attīstībai. Tas skaidri apliecina, ka Eiropas mērogā tiek nostiprināta stratēģiska pāreja no atsevišķiem pilotprojektiem uz sistemātisku AI integrāciju ekonomikā, publiskajā pārvaldē un izglītībā, radot jaunas iespējas arī Latvijas uzņēmumiem digitālās transformācijas jomā.

Avots: digital-strategy.ec.europa.eu


Sagatavošanās apmācību norisei uzņēmumā

VIEGLĀS RŪPNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA

Piedāvā apmācību projektiedāvā apmācību projektu “Vieglās rūpniecības un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekts”.
Projekta nr. 4.2.4.1/1/24/A/003

Projekts tiek īstenots līdz 2029. gada 31. decembrim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu: apmacibas@atci.lv
Projekts balstīts uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas mērķiem:

• Veicināt mūžizglītību
• Nodrošināt elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas
• Atbalstīt jaunu prasmju apguves nepieciešamību
• Sekmēt profesionālo mobilitāti

Projekts tiek īstenots ar Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansiālo atbalstu.

Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.

INFORMĀCIJA PAR PROJEKTA DARBĪBU ĪSTENOŠANAS VIETAS PIEKĻŪSTAMĪBU:

Projekta ietvaros tiek nodrošinātas darbības projekta darbību īstenošanas vietas piekļūstamības nodrošināšanai cilvēkiem ar invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem, vecākiem ar maziem bērniem un senioriem, t.sk.:

• Nodarbinātām personām ar darba devēju (projekta gala labuma guvēju) starpniecību tiek nodrošināta piekļuve informācijai par apmācību norises vietu, tās piekļūstamību un aprīkojumu, t.sk. tiek nodrošināta pieslēgšanās mācību norisei attālināti.

• Nodarbinātām personām ar darba devēju (projekta gala labuma guvēju) starpniecību tiek nodrošināta piekļuve informācijai par kvalifikācijas celšanas pasākumiem un iespējām uzņēmumos, t.sk. informācija pēc pieprasījuma tiek sniegta no Biedrības (projekta īstenotāja) puses, saziņai izmantojot norādīto projekta kontaktinformāciju.

• Darba devēju (projekta gala labuma guvēji), piesakoties dalībai projektā tiek aicināti informēt par atbalsta darbību nepieciešamību piekļūstamības nodrošināšanai cilvēkiem ar invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem, vecākiem ar maziem bērniem un senioriem.Projekts tiek īstenots ar Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansiālo atbalstu.

Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus.

Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.

 


Lejupielādēt PDF

Categories: Ziņas