Jaunumi no Vieglās rūpniecības un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekta, decembris 2025

Published by ATCI on

Tehnoloģisko inovāciju un darbaspēka produktivitātes apmācības vieglās rūpniecības saistīto nozaru komersantiem
Projekta nr. 4.2.4.1/1/24/A/003

Latvijas suvenīri nākotnei: dizains, aprites ekonomika un sociālā uzņēmējdarbība rokrokā

2025.gada 27. novembrī Liepājā norisinājās otrā Latvijas suvenīru koprades darbnīca, pulcējot pārstāvjus no modes, dizaina, izglītības un sociālās uzņēmējdarbības jomām. Darbnīcas mērķis bija turpināt darbu pie tirgū pārbaudītiem, ražošanai piemērotiem un sociāli atbildīgiem suvenīru prototipiem, izmantojot tekstila pārpalikumus.

Dalībnieki vērtēja materiālu kvalitāti un pielietojamību, definēja mērķauditorijas un testēja materiālus suvenīru konstrukcijās. Noslēgumā tika prezentētas vairākas idejas – sākot no nelieliem interjera priekšmetiem līdz apģērbu aksesuāriem. Daļa iestrāžu tiks attīstīta līdz nākamajai darbnīcai februāra beigās Daugavpilī, kur lielāka uzmanība tiks pievērsta prototipēšanai un stāstu veidošanai.

Lai izprastu iespējamos Latvijas suvenīru lietotājus, “Zaļā brīvība” novembrī veica sabiedrības aptauju internetā un Latvijas aprites ekonomikas forumā Rīgā. Rezultāti liecina, ka Latvijas suvenīri lielākoties noderētu kā personiska dāvana ārzemju kolēģim vai draugam. Respondenti uzsvēra, ka suvenīram jābūt funkcionālam, simboliskam, estētiskam un augstvērtīga dizaina, kā arī viegli transportējamam un ilgtspējīgam. Trešdaļa aptaujāto norādīja optimālo cenas diapazonu no 10 līdz 20 eiro, tomēr cena tiek pielāgota konkrētā suvenīra veidam.

Darbnīcā piedalījās pārstāvji no Rīgas Tehniskās universitātes, Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolas “Saules skola”, Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas, Liepājas Valsts tehnikuma, labdarības platformas “Otrā elpa”, konceptveikala “Riija” un ilgtspējīgas modes telpas “Bourzma”. Tāpat pasākumā piedalījās sociālais uzņēmums “Visi Var”, kurā cilvēki ar invaliditāti ražo dažādas preces, tai skaitā no tekstila pārpalikumiem.

Materiālus darbnīcai nodrošināja vairāki uzņēmumi: ekosertificētas kokvilnas atlikumi no Liepājas ražotāja “Wooly Organic”, viskozes sajaukuma trikotāžas atgriezumi no konceptveikala “M50”, vilnas pūku pārpalikumi no “Riija”, dažādu audumu atgriezumi no šūšanas uzņēmuma “Stilteks” Ugālē, mežģīnes no Liepājas Valsts tehnikuma krājumiem, kā arī lietoti apģērbi no “Otrā elpa” un materiāli no atkritumu apsaimniekošanas uzņēmuma “Eco Baltia vide”.

Darbnīcu cikls “No pārpalikuma līdz simbolam: inovatīva pieeja tekstila suvenīru radīšanā pēc aprites ekonomikas principiem” norisinās no 2025. gada rudenim līdz 2026. gada vasarai dažādos Latvijas reģionos. Noslēdzošajos posmos uzmanība tiks veltīta prototipēšanai un stāstu veidošanai, aicinot sabiedrību piedalīties kopradē, vērtējot izstrādātās idejas sociālajos tīklos.

Iniciatīvu organizē vides aizsardzības nevalstiskā organizācija “Zaļā brīvība” Eiropas Savienības programmas “Apvārsnis” atbalstīta projekta “tExtended” ietvaros, kura mērķis ir līdz 2030. gadam par 80 % samazināt tekstila atkritumus Eiropā.

Latvijas vieglās rūpniecības uzņēmumi arvien aktīvāk integrē aprites ekonomikas principus savā darbībā, radot inovatīvus un ilgtspējīgus produktus. Tekstila suvenīru attīstība ne tikai veicina resursu efektīvāku izmantošanu, bet arī stiprina Latvijas dizaina un sociāli atbildīgas ražošanas tradīcijas, sniedzot jaunas iespējas vietējiem ražotājiem un sociālajiem uzņēmumiem.

Avots: zalabriviba.lv

 


Kā mācīties, strādāt un pilnveidoties vienlaikus – efektīvas mūžizglītības receptes

Intervijā piedalās:
Gunta Šmaukstele
Valsts SIA „Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikums”
Direktores vietniece izglītības kvalitātes un mūžizglītības jomā


Kāda ir Pieaugušo un mūžizglītības centra galvenā darbības joma?

Mēs piedāvājam ļoti dažādas programmas, pielāgotas dažādām mērķgrupām un interesēm. Ja runājam par jaunākiem cilvēkiem, tad tās bieži ir pamatprasmes, ko mums pasūta arī dažādi uzņēmumi.

Pieaugušo izglītības centrā ir izveidota sava mācību platforma, kas ļauj mācīties jebkurā laikā, kad tas ir nepieciešams, un ērti pielāgot mācību procesu individuālām vajadzībām. Piedāvājam arī programmas citu skolu pedagogiem, piemēram, par bērnu tiesību aizsardzību – tās tiek izstrādātas un pieprasītas atbilstoši valsts noteikumiem.

Papildus tam mums ir programmas, kas izveidotas tieši interesentu iniciatīvas rezultātā. Piemēram, pieaugušie var apgūt prasmes mūsu stila skolotāju vadībā, piemēram, šūt lupatdeķus – šī programma izrādījās ļoti pieprasīta!

Ir arī programmas, kuras tiek finansētas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Pieaugušo izglītībā var izdalīt divus galvenos pieprasījuma veidus: pirmkārt, maksātspējīgs pieprasījums no fiziskām personām, kuras var izmantot dažādas līdzfinansētās programmas – piemēram, pieaugušais maksā tikai 15 % no kursa cenas, bet maznodrošinātie var apgūt programmas pilnīgi bez maksas. Otrkārt, maksātspējīgais pieprasījums, kas ir parasti kas specifisks. Šādu pieprasījumu ir mazāk, jo to nodrošina vadošie Latvijas uzņēmumi.

Kā tiek organizēts mācību process, lai nodrošinātu efektīvu dalībnieku iesaisti un progresu?

Efektīva iesaiste tiek nodrošināta, pielāgojot mācību laiku dalībnieku vajadzībām. Strādājošajiem tas bieži ir darba dienu vakaros vai sestdienās, savukārt bezdarbniekiem – darba dienās. Papildus tam dalībniekiem ir pieejami mācību materiāli neatkarīgi no tā, kur un kā viņi mācās.

Protams, svarīga ir arī vērtēšana. Jebkurā formālā izglītības programmā paredzēta zināšanu pārbaude – darbi, uzdevumi, to iesniegšanas termiņi, kā arī kvalifikācijas eksāmeni, ja programma nodrošina kvalifikācijas piešķiršanu.

Kādi nākotnes izaicinājumi un iespējas redzami pieaugušo izglītības jomā?

Es redzu šajā jomā vairāk iespējas nekā izaicinājumus. Tehnoloģiju attīstība ļauj mācīties jebkurā laikā, un ir daudz cilvēku, kuri vēlas papildināt zināšanas vai ienākt jaunā nozarē.

Valsts un Eiropas Savienības atbalsts ir ļoti nozīmīgs, un ir pieejami daudz iedvesmojošu stāstu, kas motivē mācīties. Piemēram, es pati esmu apguvusi trīs dažādas programmas un joprojām turpinu mācīties. Ir patiesi gandarījums to darīt vakaros, kad tas ir ērti, un zinu, ka daudziem darbiniekiem tas ir līdzīgi – mācības netraucē darbam, bet vienlaikus paceļ kvalifikāciju. Ir prieks, ka valsts un Eiropa atbalsta šādas iniciatīvas!

Kā uzņēmumi var iedrošināt darbiniekus īstenot profesionālo pilnveidi?

Daudzi uzņēmumi jau veiksmīgi atbalsta darbinieku mācības – apmaksā tās darba laikā vai kompensē izmaksas. Manuprāt, motivējoši ir arī tas, ja uzņēmums atzinīgi novērtē darbinieka ieguldījumu, piemēram, pielāgo atalgojumu vai piedāvā karjeras iespējas, balstoties uz apgūto kvalifikāciju. Šie trīs faktori – laiks, finanses un atzinība – ir ļoti spēcīgi motivatori, un, protams, katrs uzņēmums var papildināt tos ar saviem veidiem, kā stimulēt darbinieku izaugsmi.


Kursa nosaukums:

“Procesu vadīšana | Kā vadīt uzlabojumu projektus”

Pasniedzēji:
KIC apmācību treneri: Vladislavs Sorokins, Miķelis Bendiks, Laila Keisele, Baiba Drēgere – Vaivode, Linda Liepiņa, Uldis Piekuss.

“Procesu vadīšana | Kā vadīt uzlabojumu projektus” ir pasaules un Latvijas ekspertu praksē balstīta mācību programma dažādu līmeņu vadītājiem. Šī programma iekļauj tēmas no problēmu definēšanai līdz uzlabojumu ieviešanai. Kļūsti par produktivitātes kultūras vēstnesi un apgūsti uzlabošanas projektu realizēšanai nepieciešamās prasmes.

Mērķauditorija: Vadītāji, komandu līderi, procesu uzlabotāji, kvalitātes vadītāji, LEAN eksperti, un produktivitātes virzītāji.

Programma:

1. diena | Produktīvas uzlabojumu kultūras pamatnosacījumi
• Ieinteresētās puses un viņu vajadzības: klienti, darbinieki, īpašnieki
• Saikne starp uzņēmuma stratēģiskajiem mērķiem un produktivitātē balstītas uzņēmuma kultūras veidošanu.
• Izaicinājumi produktivitātes paaugstināšanai
• Produktivitātes definīcija
• Produktivitātes veicināšanas pieejas – Lean un 6Sigma
• Ar ko sākt? Kas ir klients un kādi ir klientu tipi
• Klienta balss (VoC jeb Voice of customer)
• Nozīme, radot vērtību klientam
• Klienta balss izzināšanas process un metodes

2. diena | Problēmas definēšana. Uzlabojumu projektu pamatsoļi
• Uzlabojumu projektu pamatsoļi
• Problēmas definēšana
• Procesi un to vadība
• Problēmas komunikācija

3. diena | Informācijas un datu vākšana pamatotu lēmumu pieņemšanai
• Dati un mērījumi – Cik liela ir problēma no klienta skatu punkta?
• Vizuālā vadība
• Procesu vizualizēšana jeb kartēšana
• Vērtība un zudumi

4. diena | Datu analīze
• Problēmu risināšanas kultūra
• Procesa kartes analīze
• Vērtības analīze
• Laika analīze
• Problēmu cēloņu apzināšanas/ meklēšanas metodes
• 5 kāpēc
• Zivs asaka
• Statistiskā un datu analīze
• Argumentēta problēmas cēloņa komunikācija

5. diena | Uzlabojumu ieviešana
• Kas jāzina pirms uzlabojumu plānošanas
• Ideju ģenerēšana un rīku pielietojums
• Uzlabojumu izvēle, alternatīvas un testi
• Nākotnes procesa izveide un novērtējums
• Uzlabojumu plānošana
• Uzlabojumu ieviešana – sagatavošanās

6. diena | Ieviesto uzlabojumu uzraudzība un kontrole
• Kas ir kontrole un kāpēc ir nepieciešama veikto uzlabojumu uzraudzība un kontrole
• Uzraudzības un kontroles metodes (kontrolsaraksti, vizuālā vadība, KPI)
• Darbinieku iesaiste ieviesto uzlabojumu uzturēšanā un pilnveidē (5 minūšu sapulces, informatīvās tāfeles)
• Standartizācija, SOP, uzraudzības/reaģēšanas plāni, auditi un sertifikācijas – nozīmīga ieviesto uzlabojumu uzturēšanas sastāvdaļa
• Sakārtotas dokumentācijas nozīme pēc uzlabojumu projektu īstenošanas

7. diena | Nepārtrauktu uzlabojumu kultūras veidošana un uzturēšana. Dalībnieku projektu prezentācijas
• Programmas kopsavilkums, dalībnieku refleksija
• Kaizen – nepārtrauktu uzlabojumu kultūras veidošana un uzturēšana
• Uzlabojumu idejas un to apkopošana
• Dalībnieku prezentācijas par realizētajiem un plānotajiem projektiem/aktivitātēm. Trenera un grupas biedru ieteikumi, diskusijas
• Projekta noslēguma ziņojums


Eiropas Komisija turpina atbalstīt uzņēmumu attīstību un nozares modernizāciju visā Eiropā, nodrošinot finansējumu inovācijām, digitalizācijai un digitālo prasmju attīstībai. Jaunajā paziņojumā 2025. gada 9. oktobrī Komisija piedāvā vairākus projektu aicinājumus kopējā apjomā aptuveni 204 miljoni eiro, lai veicinātu rūpniecības un auto nozares digitalizāciju, kā arī publiskā un veselības sektora digitalizāciju. Šajā kontekstā Eiropas Komisija uzsver:

“Šie projektu aicinājumi nodrošinās būtisku atbalstu uzņēmumiem un nozares dalībniekiem, ļaujot tiem ieviest inovācijas, digitalizēt procesus un attīstīt digitālās prasmes. Tādejādi tiek veicināta ne tikai uzņēmumu konkurētspēja, bet arī visas nozares modernizācija un ilgtermiņa izaugsme Eiropas Savienībā.”

Avots: digital-strategy.ec.europa.eu

 


Attālināts apmācību norises formāts uzņēmumiem

VIEGLĀS RŪPNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA

Piedāvā apmācību projektiedāvā apmācību projektu “Vieglās rūpniecības un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekts”.
Projekta nr. 4.2.4.1/1/24/A/003

Projekts tiek īstenots līdz 2029. gada 31. decembrim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu: apmacibas@atci.lv
Projekts balstīts uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas mērķiem:

• Veicināt mūžizglītību
• Nodrošināt elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas
• Atbalstīt jaunu prasmju apguves nepieciešamību
• Sekmēt profesionālo mobilitāti

Projekts tiek īstenots ar Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansiālo atbalstu.

Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.

INFORMĀCIJA PAR PROJEKTA DARBĪBU ĪSTENOŠANAS VIETAS PIEKĻŪSTAMĪBU:

Projekta ietvaros tiek nodrošinātas darbības projekta darbību īstenošanas vietas piekļūstamības nodrošināšanai cilvēkiem ar invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem, vecākiem ar maziem bērniem un senioriem, t.sk.:

• Nodarbinātām personām ar darba devēju (projekta gala labuma guvēju) starpniecību tiek nodrošināta piekļuve informācijai par apmācību norises vietu, tās piekļūstamību un aprīkojumu, t.sk. tiek nodrošināta pieslēgšanās mācību norisei attālināti.

• Nodarbinātām personām ar darba devēju (projekta gala labuma guvēju) starpniecību tiek nodrošināta piekļuve informācijai par kvalifikācijas celšanas pasākumiem un iespējām uzņēmumos, t.sk. informācija pēc pieprasījuma tiek sniegta no Biedrības (projekta īstenotāja) puses, saziņai izmantojot norādīto projekta kontaktinformāciju.

• Darba devēju (projekta gala labuma guvēji), piesakoties dalībai projektā tiek aicināti informēt par atbalsta darbību nepieciešamību piekļūstamības nodrošināšanai cilvēkiem ar invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem, vecākiem ar maziem bērniem un senioriem.Projekts tiek īstenots ar Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansiālo atbalstu.

Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus.

Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.


Lejupielādēt PDF

Categories: Ziņas