Jaunumi no VRUA digitālo prasmju apmācību projekta, decembris 2025
Vieglās rūpniecības un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts.
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/005


Mazāk atkritumu, vairāk nākotnes:
RAS un digitalizācija Latvijas vieglās rūpniecības uzņēmumos
2025.gadā Latvijas vieglās rūpniecības uzņēmumi piedzīvoja būtiskas pārmaiņas saistībā ar ražotāja paplašināto atbildību (RAS) un digitalizācijas procesu nozarē. Pieaugot tiešsaistes tirdzniecības apjomam, arvien vairāk ārvalstu komersantu laida tirgū preces Eiropas Savienības valstīs, nereti neapzinoties savus pienākumus atkritumu apsaimniekošanā. Tas radīja papildu izaicinājumus gan regulatoriem, gan vietējiem uzņēmumiem, kuri ievēro RAS principus un atbildību par savu produktu dzīves ciklu.
Ražotāja paplašinātā atbildība ir ES normatīvos noteikta pieeja, kas paredz, ka uzņēmumiem jāuzņemas atbildība par tirgū laisto produktu radīto atkritumu savākšanu un pārstrādi. Šī prasība attiecas ne tikai uz vietējiem ražotājiem, bet arī uz tiešsaistes pārdevējiem, neatkarīgi no viņu atrašanās vietas. Lai risinātu izpratnes trūkumu, Ziemeļvalstis un Baltijas valstis kopīgi izveidoja tīmekļa vietni un rīkoja vebinārus tiešsaistes tirgotājiem, sniedzot informāciju par RAS darbības principiem. Plašāka informācija pieejama tīmekļa vietnē www.epr-nordicbaltic.com
Valsts vides dienests (VVD) 2025. gadā turpināja administrēt un uzraudzīt RAS, kas attiecas uz videi kaitīgām precēm, izlietoto iepakojumu, depozīta iepakojumu, transportlīdzekļiem, plastmasu saturošiem izstrādājumiem un tekstilizstrādājumiem. RAS ļauj uzņēmumiem saņemt atbrīvojumu no dabas resursu nodokļa, noslēdzot līgumu ar sistēmu, kas nodrošina atkritumu savākšanu, pārstrādi un reģenerāciju atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Apsaimniekošanas sistēmas darbību papildina digitalizēti rīki, tostarp informācijas sistēma TULPE un Atkritumu plūsmu uzskaites sistēma (APUS), kas nodrošina datu pārskatāmību un precīzu atkritumu plūsmas analīzi.
2025.gadā Latvija izcēlās kā viena no līderēm Ziemeļvalstu un Baltijas reģionā RAS ieviešanā. VVD apkopotie dati liecināja, ka pērn būtiski samazinājies neapsaimniekoto plastmasas iepakojumu apjoms un par aptuveni 15 % samazinājies poligonos noglabāto atkritumu daudzums, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem. RAS Latvijā demonstrēja stabilus rezultātus, īpaši tekstilizstrādājumu apsaimniekošanā, kur 2024. gada jūlijā uzsākta jauna sistēma, kas veiksmīgi darbojas līdz pat 2025. gadam.
Latvijas vieglās rūpniecības uzņēmumi 2025. gadā aktīvi pielāgoja savas darbības prasībām par RAS un pievienoja digitalizētus procesus savās ražošanas ķēdēs. Šī pieredze demonstrēja, ka ražotāja atbildības sistēmas ne tikai veicina atbildīgu atkritumu apsaimniekošanu, bet arī sniedz iespējas modernizēt ražošanas procesus, ieviest ilgtspējīgus materiālus un uzlabot uzņēmumu konkurētspēju.
Sasniegtie rezultāti tika prezentēti Latvijas atkritumu apsaimniekošanas nozares konferencē “Mazāk atkritumu – vairāk nākotnes”, kas šī gada septembrī pulcēja plašu ekspertu loku Liepājā. VVD uzsvēra, ka RAS ir būtisks instruments Latvijas ceļā uz aprites ekonomiku, un aicināja vieglās rūpniecības uzņēmumus turpināt sadarboties ar dienestu, pašvaldībām un sabiedrību, lai nodrošinātu resursu efektīvu izmantošanu un ilgtspējīgu ražošanu.
Avots: vvd.gov.lv
Ikdienas darbus tehnoloģijām, radošumu cilvēkam: uzņēmuma filozofija “Domo Design”

Intervijā piedalās:
Svetlana Baranovska
SIA “Domo Design”
Dizainere, salona īpašniece
Kāda ir SIA “Domo Design” darbības sfēra un piedāvāto produktu klāsts?
Apmēram pirms vienpadsmit gadiem mani mudināja uzsākt uzņēmējdarbību tieši mana ģimene. Viņi ļoti atbalstīja manu ieceri un deva pārliecību, ka spēšu radīt ko vērtīgu. Tāpēc arī šodien uzskatu, ka ģimenei ir ārkārtīgi liela nozīme ikviena cilvēka un uzņēmuma izaugsmē. No šīs pārliecības ir izaugusi arī “Domo Design” misija — nest skaistumu, mājīgumu un laimi katrā mājoklī.
Omulība, patīkams interjers un vēlme atgriezties mājās – tas ir “Domo Design” kodols. Mēs specializējamies logu noformējumā, piedāvājot aizkarus, žalūzijas un pilnu pakalpojumu servisu “zem atslēgas”. Paralēli nodrošinām arī pilnu tekstila interjera izstrādi. Tas nozīmē, ka klients saņem ne tikai produktu, bet arī profesionālu konsultāciju, dizainu, uzmērīšanu, izstrādi, pasūtījuma vadību un uzstādīšanu.
Kā jūs vērtējat digitalizācijas attīstību vieglās rūpniecības nozarē Latvijā?
Digitalizācija mūsdienās ir ne tikai svarīga — tā ir kļuvusi par ikdienas nepieciešamību. Tā ir kā instruments, kas ļauj uzņēmumiem atbrīvot laiku, paaugstināt efektivitāti un saglabāt konkurētspēju tirgū. Arī mēs “Domo Design” ejam kopsolī ar laiku un aktīvi ieviešam mākslīgo intelektu dažādos uzņēmējdarbības procesos.
AI risinājumi palīdz mums ātrāk komunicēt ar klientiem, precīzāk noformēt pasūtījumus, apkopot un analizēt datus. Tie noder arī poligrāfijā, prezentāciju sagatavošanā un vizuālā materiāla izstrādē. Tas būtiski atvieglo darbu dizaineriem, ļaujot viņiem vairāk laika veltīt tam, kas patiešām ir svarīgi — kvalitatīvai komunikācijai ar klientu. Jo īpaši digitalizācijas laikmetā tieši “cilvēks ar cilvēku” mijiedarbība ir tā, ko mēs nedrīkstam zaudēt.
Kādi digitālie risinājumi integrēti “Domo Design” darbībā?
Kopš 2024. gada aktīvi ieviešam mākslīgā intelekta rīkus un dažādas digitālās programmas — teksta redaktorus, biznesa analītikas platformas, attēlu un video redaktorus. Piemēram, izmantojam “HeyGen”, kas ļauj veidot avatarus un kustīgus prezentācijas materiālus. Šīs tehnoloģijas mēs ne tikai pielietojam ikdienas darbā, bet arī mērķtiecīgi apgūstam.
Regulāri rīkojam darbinieku apmācības — gan par mākslīgā intelekta izmantošanu, gan profesionālām prasmēm, PR, sociālajiem tīkliem un citām aktuālām tēmām. Šāda pieeja sniedz lieliskus rezultātus un palīdz komandai strādāt arvien kvalitatīvāk.
Mūsdienās vairs nav pieļaujams prezentēt uzņēmumu ar viduvējām bildēm vai nepilnīgiem materiāliem — kvalitāte ir obligāta prasība. Digitalizācija šajā ziņā ir mūsu sabiedrotais: tā ļauj radīt pārliecinošus, vizuāli pievilcīgus prezentācijas materiālus un piedāvājumus, kas klientam palīdz labāk iztēloties gala rezultātu.
Laiks ir pats dārgākais resurss, kas mums pieder. Tāpēc mēs maksimāli optimizējam procesus, nododot tehnoloģijām visu, ko var automatizēt. Dizainera galvenais darbs ir radošums — uzklausīt klientu, izprast vēlmes, apzināt interjera specifiku un izveidot tehniski pārdomātus risinājumus. Viss pārējais — aprēķini, datu ievade, piedāvājumu sagatavošana — jāatdod AI.
Pašlaik esam procesā, kur digitalizējam arī tāmes, lai paātrinātu un standartizētu šo posmu.
Kā uzņēmuma vadītājs var ietekmēt digitalizācijas ieviešanu un izmantošanu?
Vadītājam ir izšķiroša loma digitalizācijas procesā. Viņam jāspēj izprast jaunās tendences, paredzēt to ietekmi un pielāgot uzņēmuma stratēģiju. Svarīgi ir ne tikai pieņemt jaunumus, bet tos ātri apgūt un integrēt ikdienas darbā.
Jāatceras — digitalizācija nav šķērslis vai problēma. Tā ir iespēja. Iespēja atrast jaunu nišu, attīstīt uzņēmumu, uzlabot pakalpojumu kvalitāti un kļūt konkurētspējīgākiem. Grūtības vienmēr būs, taču tās jāuztver kā izaicinājumi, kas palīdz augt.
Tieši tādēļ mēs “Domo Design” aktīvi virzāmies uz priekšu — ieviešot tehnoloģijas, mācoties un pielāgojoties. Šī pieeja ļauj mums kļūt ne tikai efektīvākiem, bet arī vēl profesionālākiem savā darbā.
Eiropas Komisija turpina īstenot digitālās vienotā tirgus modernizācijas pasākumus, lai atvieglotu uzņēmējdarbību visā Eiropas Savienībā. Jaunā iniciatīva “Digital Omnibus” ir viens no centrālajiem instrumentiem, kas paredz samazināt administratīvo slogu, veicināt inovāciju un stiprināt uzņēmumu produktivitāti. Šajā kontekstā Eiropas Komisijas izpildviceprezidents Valdis Dombrovskis uzsver:
“Inovāciju plaisas mazināšana un birokrātijas sloga samazināšana ir galvenie virzītājspēki, lai stiprinātu Eiropas Savienības produktivitāti. Mūsu digitālā omnibus regula tiecas panākt abus. Šodienas priekšlikums ir būtisks pirmais solis mūsu digitālās vienkāršošanas darba kārtībā, lai radītu labvēlīgāku uzņēmējdarbības vidi Eiropas uzņēmumiem. Vienlaikus sāktā Digitālā atbilstības pārbaude, kas ietver plašas sabiedriskās konsultācijas, vadīs mūsu nākamos soļus. Vienkāršojot noteikumus, mazinot administratīvo slogu un ieviešot elastīgākus, samērīgākus risinājumus, mēs turpināsim pildīt savu apņemšanos dot ES uzņēmumiem vairāk telpas inovācijām un izaugsmei.”
Avots: ec.europa.eu
Informācija par vienu no projektā pieejamajiem kursiem:
Digitālie rīki projektēšanā un produktu izstrādē: No idejas līdz realizācijai
PASNIEDZĒJS:
Arturs Rasnacis
APMĀCĪBU KURSA SATURS:
- Digitālās projektēšanas pamati: ievads digitālajā projektēšanā un tās nozīmīgums inovatīvu produktu izstrādē;
- CAD (Computer-Aided Design) rīki: Pārskats par populārām CAD programmām produktu dizainam un inženierijai;
- CAM (Computer-Aided Manufacturing) tehnoloģijas: Kā CAM rīki tiek izmantoti, lai optimizētu ražošanas procesus;
- Prototipēšanas rīki un metodes: Digitālie un fiziskie prototipēšanas risinājumi, tostarp 3D druka un virtuālā realitāte;
- Agile un Lean izstrādes metodoloģijas: Principi un prakses ātrai un elastīgai produktu izstrādei;
- Produkta dzīves cikla pārvaldības (PLM) sistēmas: Kā PLM palīdz pārvaldīt produktu informāciju un procesus no idejas līdz izbeigšanai;
- UX/UI dizaina principi: Nozīmīgums un labākās prakses lietotāja pieredzes un interfeisa dizainā digitālo produktu izstrādē;
- Datizvades un analīzes rīki: Instrumenti un metodes datu analīzei, lai uzlabotu produktu dizainu un funkcionalitāti;
Programmatūras konfigurācija
VIEGLĀS RŪPNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA
Piedāvā apmācību projektu
“Vieglās rūpniecības un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts”
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/005
Projekta īstenošana līdz 2026.gada 30.jūnijam
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta līdz 2026.gada 30.aprīlim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu apmacibas@atci.lv
Projekta investīcijas mērķis ir nodrošināt Latvijas Republikā reģistrētus sīkos (mikro), mazos, vidējos un lielos komersantus ar digitālajām, robotizācijas un automatizācijas pamatprasmēm, digitālo pārveidi un digitālajām inovācijām, tai skaitā prasmēm, kas sekmētu eksporta veicināšanu, augsta līmeņa digitālās pārvaldības pamatprasmēm uzņēmumu vadības līmenī un prasmēm digitālo tehnoloģiju izmantošanai dažādos uzņēmējdarbības procesos.
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansiālu atbalstu.
Projekta sākotnējās kopējās attiecināmās izmaksas ir EUR 1 134 000, t.sk. plānotais Atveseļošanas fonda atbalsts – EUR 567 000.
Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.