Jaunumi no Vieglās rūpniecības un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekta, aprīlis 2025
Tehnoloģisko inovāciju un darbaspēka produktivitātes apmācības vieglās rūpniecības saistīto nozaru komersantiem
Projekta nr. 4.2.4.1/1/24/A/003
Jauna iespēja arī vieglās rūpniecības uzņēmumiem – sācies gatavošanās laiks ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrācijai
No 2025. gada 1. decembra Latvijas amatniekiem un ražotājiem būs pieejama jauna iespēja – pieteikt savus ražojumus ģeogrāfiskās izcelsmes norādes (ĢIN) reģistrācijai, lai nodrošinātu savu produktu autentiskuma un izcelsmes aizsardzību visā Eiropas Savienībā. Šī iniciatīva balstīta uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regulu (ES) 2023/2411 par amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību. Tā paplašina aizsardzības iespējas, kas līdz šim bija pieejamas tikai lauksaimniecības produktiem un pārtikai, attiecinot tās arī uz amatniecības un rūpniecības izstrādājumiem.
Regula īpaši nozīmīga būs arī Latvijas vieglās rūpniecības pārstāvjiem – tekstila, apģērbu, aksesuāru, keramikas, rotaslietu un citu vietējo izstrādājumu ražotājiem. Tā ļaus aizsargāt ražojumus ar specifiskām īpašībām un reputāciju, kas saistīta ar konkrēto reģionu vai vietu, kā arī uzsvērt vietējo prasmju, tradīciju un kvalitātes nozīmi.
ĢIN marķējums sniegs papildu pievienoto vērtību, veicinot atpazīstamību un uzticamību vietējo un starptautisko patērētāju vidū, kā arī sekmēs uzņēmumu konkurētspēju. Latvijas Patentu valde aicina amatniekus un ražotājus jau šobrīd sākt izvērtēt, kuri no viņu ražojumiem varētu atbilst ĢIN kritērijiem:
• ražojumam jābūt cieši saistītam ar konkrētu vietu vai reģionu;
• tam jābūt ar īpašībām vai reputāciju, kas saistīta ar ģeogrāfisko izcelsmi;
• vismaz vienam ražošanas posmam jānotiek attiecīgajā reģionā.
Reģistrācijas pieteikumus būs iespējams iesniegt no 2025. gada 1. decembra, sākotnēji Patentu valdē, bet pēc tam pieteikums tiks nosūtīts apstiprināšanai Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojā.
Avots: lrpv.gov.lv
Mūsdienīga mācību pieeja ietver gan zināšanu apguvi, gan praksē balstītus rezultātus pēcāk
Intervijā piedalās:
Marta Karlsone
FranklinCovey Latvia
Trenere un organizāciju psiholoģe
Cik veiksmīgi uzņēmumos norit paaudžu maiņa?
Man šķiet, ka paaudžu dažādība ir viena no labākajām lietām, kas var būt. Jo mazāk mēs fokusēsimies uz to, ko citas paaudzes dara nepareizi, jo labāku sadarbību varēsim panākt. Gados vecākiem kolēģiem pilnīgi noteikti ir pieredze un zināšanas, kuras nav jaunajiem, un viņi tās var nodot jaunajai paaudzei. Turpretī gados jaunākiem kolēģiem ir kompetences un pieeja, kas var palīdzēt kādam citam. Mums mazāk ir jāskatās uz paaudžu atšķirībām, bet vairāk jādomā par to, kā savā starpā mijiedarboties, kas ir tas labākais, ko varam iegūt no visiem.
Kādas mācību metodes parādās apmācībās un kādas aiziet pagātnē?
Mūsdienīga mācību pieeja vairs neiekļauj tikai to, ka sniedzam pareizo informāciju. Agrāk tas tā patiešām bija, jo fokusējāmies uz zināšanu nodošanu un mācību satura apgūšanu. Taču papildus tam mūsdienīga mācību pieeja balstās uz to, ka es ne tikai zinu, kā darīt, bet es arī mācos darīt praktiski. Tas “FranklinCovey Latvia” programmās ir svarīgākais – es ne tikai zinu, kā ir pareizi, bet arī spēšu izdarīt to, ko esmu iemācījies.
Kā uzņēmumos vislabāk var novērtēt apmācību ietekmi uz darbinieku veiktspēju?
Tipiski redzam, ka mums patīk novērtēt iespaidus par apmācībām, proti, aizpildot ātrās aptaujas uzreiz pēc mācībām, noskaidrojot, vai apmācības patika. Tas, ka darbiniekiem patīk mācības, ir svarīgs aspekts, turklāt mums, protams, gribētos, lai viņi ir apmierināti. Taču tikpat svarīgi ir arī tas, lai būtu jēga no mācībām, lai notiktu uzvedības maiņa. Šī ir viena no lietām, pie kā “FranklinCovey Latvia” piestrādā. Mācībām ir jābūt patīkamām, bet būtiskākais ir redzēt izmaiņas uzvedībā, attieksmē, reālās darbībās ikdienas dzīvē. Tas, ka mums patika treniņš, vēl negarantē rezultātus pēcāk.
Kursa nosaukums:
“Online mācību metodes”
PASNIEDZĒJA:
Jeļena Horoškina, E-mācību un attīstības eksperte
– Prasme izvēlēties piemērotākos praktiskos uzdevumus un pārbaudes veidus.
– Risinājumi un iespējas ar vai bez mācību pārvaldības sistēmas.
– Atbildes uz individuāliem jautājumiem par online mācību veidošanu.
Kādas sekas var izraisīt nepareizi izvēlēts apmācību formāts?
Jautājumi, kas palīdzēs izvēlēties pareizo mācību formātu.
Galvenās atšķirības starp dažādiem mācību formātiem.
“Par daudz, par sarežģītu, ‘ūdens, garlaicīga teorija…” – kā novērst šādus mācību dalībnieku iespaidus?
Vai praktiskie uzdevumi vienmēr ir nepieciešami?
Kā izstrādāt nodarbībai atbilstošu praktisko uzdevumu?
Kādos gadījumos ir nepieciešami testi?
Kā pārbaudīt zināšanas, neizmantojot testus?
Kādēļ ir nepieciešama LMS (Learning Management System – mācību pārvaldības sistēma) un mācību platforma?
Ko darīt, ja uzņēmumam nav LMS?
Ko piedāvā apgūt projekta ietvaros?
VIEGLĀS RŪPNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA
Piedāvā apmācību projektu
“Vieglās rūpniecības un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekts”
Projekta nr. 4.2.4.1/1/24/A/003
Projekts tiek īstenots līdz 2029. gada 31. decembrim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu: apmacibas@atci.lv
Projekts balstīts uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas mērķiem:
- Veicināt mūžizglītību
- Nodrošināt elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas
- Atbalstīt jaunu prasmju apguves nepieciešamību
- Sekmēt profesionālo mobilitāti
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansiālo atbalstu..
Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.